V75 Solvalla
UPPLÅST AVDELNING
Varje omgång bjuder vi på ranking och analys till ett utvalt lopp!
NR | HÄST | KUSK (TRÄNARE) | SKOR | VAGN | ATG | %TREND | V-ODDS | P-ODDS | Video |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Wall Of Moni Örjan Kihlström (Ham Fr) | Örjan Kihlström (Ham Fr) | AM | 7,2% | 0% | 11,89 | 2,95 | ||
2 | Portofino Anders Eriksson (Lar FB) | Anders Eriksson (Lar FB) | VA | 30,6% | 0% | 4,44 | 2,04 | ||
3 | Need'em Santtu Raitala (Ten Mi) | Santtu Raitala (Ten Mi) | VA | 5,8% | 0% | 10,23 | 2,60 | ||
4 | Joint Chief Björn Goop (Goo Bj) | Björn Goop (Goo Bj) | AM | 21,3% | 0% | 3,08 | 1,51 | ||
5 | Mellby Knekt Jorma Kontio (Nur Ti) | Jorma Kontio (Nur Ti) | AM | 19,5% | 0% | 4,38 | 1,84 | ||
6 | The Flying Eagle Magnus A Djuse (Dju Ma) | Magnus A Djuse (Dju Ma) | AM | 2,6% | 0% | 20,92 | 4,51 | ||
7 | Wishful Order Mats E Djuse (Bor Th) | Mats E Djuse (Bor Th) | AM | 2,8% | 0% | 24,99 | 6,11 | ||
8 | The Great Kemp Mika Forss (Oja An) | Mika Forss (Oja An) | VA | 0,4% | 0% | 115,71 | 17,22 | ||
9 | Maserati Hall Carl Johan Jepson (Wal Fr) | Carl Johan Jepson (Wal Fr) | AM | 4% | 0% | 23,06 | 4,15 | ||
10 | Kapten Nemo Erik Adielsson (Nor PG) | Erik Adielsson (Nor PG) | VA | 3,8% | 0% | 25,27 | 4,68 | ||
11 | Charron Magnus Teien Gundersen (Gun GV) | Magnus Teien Gundersen (Gun GV) | AM | 1,8% | 0% | 29,81 | 5,62 | ||
12 | Olympic Winner Per Oleg Midtfjeld (Ped Ki) | Per Oleg Midtfjeld (Ped Ki) | AM | 0,3% | 0% | 168,74 | 21,93 | ||
A-hästar
- 4. Joint Chief
- 11. Charron
- 9. Maserati Hall
B-hästar
- 2. Portofino
- 5. Mellby Knekt
- 10. Kapten Nemo
- 7. Wishful Order
B/C-hästar
- 1. Wall Of Moni
- 3. Need'em
- 6. The Flying Eagle
C-häst
- 12. Olympic Winner
D-häst
- 8. The Great Kemp
Spetsanalys
1 Wall Of Moni kom inte iväg speciellt snabbt från spår fyra senast och var fjärran från att kunna göra sig gällande i spetsstriden. Näst senast blev det galopp direkt i starten och det oroar en del med tanke på att han har spår ännu längre in nu. 6/1 hade han likt nu innerspår och var rätt snabb iväg, även om det inte räckte till att hålla upp. Örjan Kihlström i sulkyn är ett klart plus och det är inte omöjligt att ekipaget kan hålla ledningen, men det troliga är att Wall Of Moni inte är kvick nog för att göra det. 2 Portofino kom iväg helt okej från spår fyra senast, utan att det blev någon pangstart. Under fjolåret hade han stora problem med att sköta sig bakom bilen, galopperade ofta, och den risken finns fortsatt. Samtidigt har han skött sig bättre i årets två starter, men oavsett om han håller sig till trav lär han knappast blanda sig i den initiala spetskörningen. 3 Need’em har haft bakspår i båda sina starter i nuvarande regi. För fyra starter sedan hade han spår tre och öppnade rappt från spår tre - frontade med enkelhet. Han har flera gånger visat att han kan flytta på sig rejält och planen lär vara att fronta initialt för att sedan släppa. Huvudspåret är att det också lyckas. 4 Joint Chief var inte så snabb iväg från spår fem för fyra starter sedan, men laddades inte heller för fullt. 23/9 i fjol trycktes han av från innerspår på Färjestad och var kvick iväg, även om han inte riktigt kunde svara snabbfotade Tom’s Got Drive. Att det både blir barfota runt om samt bike för första gången kan så klart påverka startsnabbheten i positiv riktning och spår mitt i banan är perfekt för att komma iväg så bra som möjligt. Björn Goop lär göra ett rejält försök att nå täten och Joint Chief är tveklöst ett spetsbud. Gäller som favorit till ledningen. 5 Mellby Knekt öppnade fint från spår fem senast, även om han blev överflyglad av H.P.Roadrunner in mot svängen. Gången innan var han på väg att komma iväg bra från innern, men hoppade över en skugga på banan och galopperade. Jorma Kontio är rimligen intresserad av ledningen och spetschans finns. Andrahandare. 6 The Flying Eagle är kvick och har gått i spets tre gånger i rad på sistone, men av intrycket att döma är det inte hans bästa position. Han är kvick och vill Magnus ladda är spets tänkbart, men vi är inne på att han inte laddar maximalt och istället försöker hitta ned i någon rygg. 7 Wishful Order lyckades inte hålla ledningen från innern näst senast, men höll i alla fall upp ”hålet” utan problem. För fyra starter sedan öppnade han riktigt snabbt från spår sex och han kan verkligen flytta på sig i inledningen. Samtidigt kostar det att ladda allt som går från spår långt ut och han är inte heller helt att lita på. Han ska även gå i ryggar, varför det oavsett lär bli släpp om han skulle ta sig hela vägen till ledningen. 8 The Great Kemp var rätt snabb iväg från spår sex senast och kunde hitta rygg ledaren. Ännu sämre spår nu och även snabbare konkurrenter gör att han får svårt att komma till.
Enligt följande värderar vi spetschanserna varvet från mål:
- 4. Joint Chief 45 procent (i rygg: 3. Need'em. Utvändigt: 5. Mellby Knekt.)
- 5. Mellby Knekt 33 procent (i rygg: 3. Need'em. Utvändigt: 4. Joint Chief.)
- Övriga - 22 procent
Loppanalys
Final i klass I är det som gäller i femte avdelningen och här fastnar vi klart mest för 4 Joint Chief som står inför spännande uppgift. Han kvalade in till denna final via seger på V75 näst senast och stod då för rejäl prestation. Det löste sig visserligen bra med hård körning där framme inledningsvis, men sedan fick Joint Chief göra jobbet först i tredjespår sista rundan. In mot mål krigade han ned kapable Great Time Trot och det fanns inte mycket att klaga på. Även senast fick han göra jobbet först i tredjespår och närmade sig ledande Edelweiss hela vägen till mål, utan att riktigt hinna fram. Efter det har femåringen inte startat på en månad, men han brukar samtidigt inte starta så tätt och givetvis har siktet varit inställt på den här uppgiften. Även om Joint Chief inte är någon raket iväg har han visat att han kan öppna och spår mitt i banan är perfekt. Positivt är även att han har värsta spetshotet direkt utvändigt om sig och huvudscenariot är att han håller ut Mellby Knekt (5) och sedan kan forcera till täten efter en bit. Joint Chief har tre segrar på fyra försök från täten och enda gången han förlorade var han inte frisk. Även intrycksmässigt passar han bra när han får löpa på fritt där framme - han tål att gå på i högt tempo hela vägen. Den här gången blir det sannolikt barfota runt om, vilket är spännande. Han har gått så en gång tidigare, men det var den gången han var sjuk och vi har således inte fått full syn på det. Utöver skorycket blir det både amerikansk sulky samt rycktussar för första gången och alla ändringar ihop är väldigt spännande. Vi är inne på att Joint Chief blir svårslagen från spets och han har styrka och kapacitet för att kunna vinna på andra sätt också. Förstastrecket!
Bakom Joint Chief petar vi in ett par riktiga lågprocentare i A-gruppen och först på tur är 11 Charron som gjorde några riktigt bra lopp i fjol som treåring. Näst senast gjorde han debut på svensk mark och kom då till ledningen på V75 på Åby. I utgången av slutsvängen hade han inget svar mot Maserati Hall (9) som kom väldigt snabbt, men sista biten kom Charron tillbaka och över mål vara han inte så stort slagen två. I genrepet inför denna final blev det galopp innan bilen släppt fältet från innerspår, men han fick springa runt efter fältet och fick en genomkörare inför detta. Uppgiften är väldigt svår, vi vet det, men det vankas väldigt spännande ändringar. Dels blir det barfota runt om för första gången och sedan åker även den amerikanska sulkyn på för första gången. Kunnande finns och slår ändringarna väl ut, samtidigt som det blir tryck på tillställningen, blir vi inte alls förvånade om Charron kan segerstrida - som nära nog ospelad. Värde saknas inte och Charron är vårt andraval.
Klart prisvärd är även nämnde 9 Maserati Hall som verkligen högt sig på sistone när han tävlat barfota runt om samt mer amerikansk sulky i kombination. Första gången han gjorde det var näst senast i ett uttagningslopp till Kungapokalen och då galopperade han som fastlåst med krafter kvar på upploppet. Senast gick det betydligt bättre då han via riktigt vass avslutning kunde avgå med segern. Det hörs verkligen på Fredrik Wallin att han är väldigt nöjd med hästen för dagen och med tanke på hur Maserati Hall gick bakifrån senast är det ingen katastrof med bakspår. Precis som för Charron får det inte strula om det ska kunna gå, men vi har gillar vad vi sett på sistone och procenten är tacksamt låg. Tredjestrecket.
2 Portofino visade prov på högt kunnande i fjol, men gjorde ofta bort sig med galopp - framförallt från start. I år har han hunnit med två starter och då har det fungerat betydligt bättre. I årsdebuten, näst senast, var han totalt överlägsen och vann på imponerande vis i läcker stil. I och med den segern stod han perfekt inne i klass I och Fredrik B Larsson valde att ta ut honom i försöket i Umeå för ett par veckor sedan. Där blev det en tuff resa utvändigt om ledande Mellby Knekt (5), men trots det hade han styrka och mod att avgöra över upploppet. Det var helt enkelt en toppinsats och det är inte orimligt att han nu, med två lopp i kroppen, kan vara ytterligare något snäpp vassare nu. Att han varit med stabil och reglerbar i år är så klart positivt, men med tanke på hur han var i fjol finns fortsatt viss oro att han kan göra bort sig. Någon startsnabbhet till att göra sig gällande i spetsstriden finns inte heller, men det är i alla fall positivt att han sitter i andraspår och slipper riskera vingel. Han är väldigt bra och vi har stor respekt för honom, men mycket talar för att det blir en hel del grovjobb igen och det är inte helt enkelt att vinna dessa finaler den vägen. Även om han ska vara hårt betrodd är procenten väl tilltagen och därmed får Portofino nöja sig med att ligga i B-gruppen.
5 Mellby Knekt kom till ledningen efter ett drygt halvvarv senast och drog sedan på i rätt hårt tempo hela vägen. Han fullföljde bra som tvåa, men förmådde helt enkelt inte att stå emot en väldigt bra Portofino (2) över upploppet. Han är inte helt stabil och gången innan blev det galopp. men just den galoppen berodde på att han hoppade över en skugga på banan. Mellby Knekt har fått ett par lopp i kroppen efter frånvaro och det finns förutsättningar till att formen kan vara ytterligare framflyttad nu. Det är ett plus att han startar på hemmabanan Solvalla då han har 4/4 där - att jämföra med 0/4 på andra banor. Det är intressant om det blir amerikansk sulky för första gången och han kan öppna snabbt. Det troliga är att det blir laddning och han gäller som andrahandare till täten. Skulle han nå ledningen vore det positivt, men samtidigt är det inget måste för honom då han löper fint bakifrån också. Utan att vi ser något jättevärde i honom är han en sund B-häst.
Hästarnas utrustning
HÄST | HOVBESLAG SENAST | HUVUDLAG SENAST | SULKY SENAST | SIDOINFO | ÄNDRINGAR |
---|---|---|---|---|---|
1. Wall Of Moni | Skor runt om | Helstängt | Amerikansk | ||
2. Portofino | Barfota runt om | Halvstängt | Vanlig | ||
3. Need'em | Barfota bak | Norskt | Vanlig | ||
4. Joint Chief | Barfota bak | Öppet | Vanlig | Var svag enda gången han gått barfota runt om, men var sjuk då. | Barfota runt om. Amerikansk sulky för första gången. Rycktussar för första gången. |
5. Mellby Knekt | Barfota runt om | Öppet | Vanlig | Troligen amerikansk sulky för första gången. | |
6. The Flying Eagle | Barfota bak | Öppet | Amerikansk | Eventuellt barfota runt om för första gången. Norskt huvudlag för första gången. | |
7. Wishful Order | Barfota runt om | Can’t see back | Amerikansk | Troligen öppet huvudlag. | |
8. The Great Kemp | Barfota fram | Norskt | Amerikansk | ||
9. Maserati Hall | Barfota runt om | Halvstängt | Amerikansk | Norskt huvudlag för första gången. | |
10. Kapten Nemo | Skor runt om | Öppet | Vanlig | Galopperade enda gången han gått barfota runt om. | Barfota runt om för andra gången. |
11. Charron | Skor runt om | Norskt | Vanlig | Barfota runt om för första gången. Amerikansk sulky för första gången. | |
12. Olympic Winner | Barfota runt om | Norskt | Amerikansk |